Onze eerste drie dagen! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Groevenbeek Manilla - WaarBenJij.nu Onze eerste drie dagen! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Groevenbeek Manilla - WaarBenJij.nu

Onze eerste drie dagen!

Blijf op de hoogte en volg Groevenbeek

20 Oktober 2016 | Filipijnen, Manilla

Het was eindelijk zover, de reis naar Manila kon beginnen. Onze ouders zwaaiden ons allemaal uit. Na 16 uur kwamen wij aan op Manila airport. Hier werden wij opgehaald door medewerkers van Young Focus. We moesten nog één uur in de auto. We keken onze ogen uit, het verkeer was erg druk en langzaam. We kwamen rond 20.30 uur aan bij het studentcentre. Hier werden we ontvangen door studenten en medewerkers van YF. Na nog wat gegeten, gedronken en gekletst te hebben gingen we toch maar snel naar onze kamers toe omdat we erg moe waren van de lange reis. Na lekker met de airco geslapen te hebben werden wij fris wakker. Ons ontbijtje stond om 9 uur klaar bij de ‘Queen’. Om 10 uur hadden wij met Paul en de staf van YF afgesproken. Hier hebben wij veel informatie gekregen over hoe YF precies in elkaar steekt. Wij kregen een rondleiding door het student center, hierna een heerlijke lokale lunch. Na ons omgekleed te hebben kwam ate Marianne ons op halen om de sloppenwijk (Vitas) te bezoeken. Te laars gingen we de wijk in. Door de tyfoon moesten we regenlaarzen aan omdat de rivier erg hoog stond. Een indrukwekkende tocht stond ons te wachten. We hadden altijd wel een beeld hoe het er daar aan toe zou gaan maar nu hebben we het met onze eigen ogen gezien en geroken. We liepen eerst over de brug heen. Hier keken we over de rivier waar mensen aan het werk waren met veel drijvend afval. Kinderen sprongen van de brug af en zwommen in het vieze water. Het water was zooo smerig. Daarna liepen we door de kleine “straatjes” van Vitas. Wij zagen op elkaar gestapelde kleine huisjes die van allemaal afval gemaakt waren. Er werd gewerkt met afval, eten gekookt en verkocht, gebasketbald op de raarste plekken, de was gedaan en vooral veel kinderen die aan het spelen waren. De kinderen gaven ons veel aandacht met high-fives, door ons te volgen en onze namen te schreeuwen. We vonden het heel bijzonder dat we kinderen tegen kwamen die wij s ’morgens al hadden ontmoet bij de love2learn maar nu in hele andere omstandigheden. Dit keer zagen we waar ze wonen en leven. Een indrukwekkend moment was dat we langs building 2 kwamen. Dit is een gebouw dat is ingestort na een brand. Hier wonen veel lijmsnuivers. Hierna vervolgden we onze weg naar het Youngli gebouw. Daar stonden 14 jongeren op ons te wachten, allemaal lijmsnuivers. Na een voorstelrondje gingen we lekker dansen. De jongeren waren erg actief, zelfs één van de jongelui die al 8 maanden zwanger was danste lekker mee. Door de uitwerking van het lijmsnuiven vielen een paar jongeren in slaap. Het besef dat deze jongeren even oud zijn als wij, zo leven maakt dan veel indruk op je. Met de tricycle werden we terug naar het studentcenter gebracht. Dit was erg leuk vooral voor Ruben die er niet inpaste. We zijn echt gestart met een indrukwekkende dag.

• 20 Oktober 2016 - 14:45

Frederique:

Fijn om een verslagje te lezen. Al zal alles wat jullie zien en ervaren niet in woorden te vatten zijn. Smaakt het ontbijt met de gekookte eieren? Leuke fotos, mooie foto van jou Francien!
    Hier is de herst echt begonnen met veel wind en regen, dus ook hier de wellies aan in t bos. Het ga jullie goed, speciale groeten voor Claudia!

Frederique

• 20 Oktober 2016 - 15:32

Maya:

Wat een mooi en indrukwekkend verslag. Door de foto's raak in ontroerd. Wat hebben wij het toch goed in Nederland. Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen, kanjers!

• 20 Oktober 2016 - 15:35

Titia Bron:

Wat een overgang.... Leuk dat je schrijft hot was om het nu zelf te zien én te ruiken! En dat met 35 graden!
    Echt indrukwekkend!
    groet! Titia Bron

• 20 Oktober 2016 - 16:05

Ciska Van Beek:

Wat een mooi verslag en ook erg indrukwekkend om jullie daar nu zelf te zien lopen! Ik ben erg benieuwd naar jullie volgende verslag.
    Groetjes Ciska van Beek

• 20 Oktober 2016 - 17:40

Ciska Van Baren:

Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt! Fijn dat we via het verslag en de mooie foto's een beetje kunnen volgen wat jullie meemaken. Goede tijd met elkaar en ik kijk alvast uit het volgende verslag!
    Groet Ciska van Baren

• 20 Oktober 2016 - 18:36

Richard Van Beek :

Wat bijzonder indrukwekkend allemaal. Kom maar op met die verslagen en foto's! Heel veel plezier daar.
    Groetjes Richard van Beek

• 20 Oktober 2016 - 19:11

Tim Leneman:

Hoi,

Wat bijzonder om jullie reisverslag te lezen. Het belooft een hele indrukwekkende reis te worden. Ook appart en bijzonder te lezen hoe jullie de reis beleven.

Ps: ik was samen met Lieke, Marnix en Danique uit de eerste groep.

Groetjes van Tim

• 20 Oktober 2016 - 19:50

Yvonne Vos:

Nieuwsgierig naar jullie eerste ervaringen ben ik gelijk jullie verslag gaan lezen.
    Wat een ervaringen. Dat is toch wat anders dan een dag in A4e, Tom!
    Ik wens jullie heel veel succes, plezier en energie tijdens deze indrukwekkende reis en kijk al weer uit naar het volgende verslag!