Derde dag in Manila! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Groevenbeek Manilla - WaarBenJij.nu Derde dag in Manila! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Groevenbeek Manilla - WaarBenJij.nu

Derde dag in Manila!

Door: Sarah Wallner

Blijf op de hoogte en volg Groevenbeek

22 Oktober 2016 | Filipijnen, Manilla

Vanochtend hadden we om 9 uur ontbijt. Helaas liep het een beetje uit omdat onze doornroosjes, Tom en Ruben, zich hadden verslapen. Hierna kregen we een bezoekje van Ann en Paul waardoor de planning iets veranderde. In plaats van mee te doen met de story telling hebben we de tijd genomen voor een wat uitgebreidere evaluatie. Want hoe lastig is het om te vertellen wat je voelt en niet alleen maar wat je denkt. Als groep kwamen we bij deze woorden om te omschrijven wat we deze dagen hebben gevoeld: indrukwekkend, moedeloos, confronterend, heftig, machteloos, maar hoopgevend hoe Young Focus de kinderen weer een toekomst geeft. Daarna hebben we lekker Filipijns geluncht in een lokaal eettentje. Om 14.00 uur gingen we naar Swan (leuke) Show, gepresenteerd door vier teachers, met veel vertier en vermaak. Wij deden mee aan de Swan Show door een liefdes lied te zingen in het Tagalog, door mee te doen aan een cooking challenge waarbij we adobo moesten maken met Filipino’s die twee jaar geleden de uitwisseling met Nederland deden en door een food challenge te doen waar we een nummer moesten kiezen waarbij een bakje met onbekend Filipijns voedsel hoorde. Als we de food challenge aan gingen, kregen we een ijsje. Daarna verdwenen wij naar de achtergrond en werd er d.m.v. een spel vier leerlingen van Young Focus bekend die door het management al van te voren waren gekozen. Nadat er honderden foto’s p.p. waren gemaakt vertrokken we te voet richting het Student Centre. Onderweg liepen we langs Permanent Houses. Deze gebouwen waren in erg slechte staat met veel mensen en veel kinderen.
Eenmaal in het Student Centre, ontmoetten we vier van de acht nieuwe sponsorkinderen van Groevenbeek. De vier leerlingen vertelden hun indrukwekkende levensverhalen. Zo verschrikkelijk: je huis is afgebrand, je vader is weg, een stiefvader die niet altijd even aardig is, opa en oma die voor je moeten zorgen omdat je ouders je hebben achtergelaten en bij je vrienden om eten moeten vragen. Één van de meisjes werd tijdens het vertellen erg emotioneel.
Hierna hebben we de andere sponsor leerlingen van Groevenbeek leren kennen en hen een Groevenbeek Frisbee meegegeven. Daarna hebben we gezellig gegeten met de hele staf en de gekozen leerlingen. De avond werd afgesloten met een improvisatie show door leerlingen van Young Focus.
Het was weer een dag met gave ervaringen en indrukken die we nooit van ons leven zullen vergeten.

• 22 Oktober 2016 - 16:36

Richard Van Beek :

Van al die indrukwekkende foto's en verhalen zullen we een mooi boek gaan maken Claudia!

• 22 Oktober 2016 - 17:02

Familie Uit Harderwijk ;):

Wat een mooie verhalen en foto's weer! Weer een extra ervaring en een nieuwe ervaring erbij! Mooi en bijzonder! Geniet er van met elkaar!

• 22 Oktober 2016 - 20:31

Maya:

Wat kun jij jullie bijzondere ervaringen toch prachtig verwoorden, Saar! Met een lach en een traan het verslag van jullie enerverende 3e dag in Manilla gelezen. Verheug mij op het volgende blog.

• 22 Oktober 2016 - 23:11

Roelie Bakker:

Waauw wat maken jullie veel mee. Mooi beschreven allemaal, leuk....het voelt een klein beetje of we op een afstandjemee mogen kijken. Dank jullie wel. En nog veel ....succes, plezier, enz

• 22 Oktober 2016 - 23:59

Ciska En Marien:

Dit klinkt opnieuw als een intensieve en mooie dag. Goed om te merken dat de sfeer in de groep zo positief is. En te lezen dat jullie op je eigen manier alle indrukken verwerken en dat is oké! Veel plezier en succes.

• 23 Oktober 2016 - 03:57

Matthijs :):

Wat leuk jongens! Ik hoop dat alle reacties weer bij het ontbijt doorgenomen worden, want wij vonden dat altijd heel erg leuk! Heel erg tof om jullie belevenissen mee te maken en heel veel te herkennen. Heeeel veel plezier nog en keep up the good work! Groetjes!

• 23 Oktober 2016 - 11:51

Richard Borsboom:

Prachtig verslag, Sarah. Zo mooi en zo helder. Ook ik heb met een traan jouw ervaring op deze derde dag gelezen. Jouw tante Merel kan mooi schrijven en jouw opa Richard ook! ( je hebt het niet van een vreemde...) Maar op jouw leeftijd het zo mooi verwoorden....!! Kijk uit naar je volgende dagen.

Een dikke knuffel.

Opa Richard.

• 23 Oktober 2016 - 12:49

Oma Van Beek:

Wat een belevenis Claudia! Heel veel plezier daar! Groetjes van oma!

• 23 Oktober 2016 - 21:06

Ciska Van Beek:

Wat een mooi verslag weer! Wat fijn om te lezen dat jullie er de tijd voor nemen om er met elkaar over te praten en zo deze indrukwekkende ervaringen te verwerken. Kijk weer uit naar het volgende verslag!
    De groeten aan iedereen en nog een fijne tijd samen!
    Groetjes Ciska

• 24 Oktober 2016 - 09:27

Opa Bernard:

Tom en de anderen,
    De indrukken die jullie nu opdoen overtreffen die van de tv, dan is het nogal vrijblijvend.
    Mooi om te zien wat jullie meemaken en wat er gedaan wordt aan hulp.
    Groeten van ons